carmeninthewild.reismee.nl

Omakau en Dunedin

Hoi allemaal,

hier weer een update vanuit mij! De afgelopen maand hebben we weer genoeg avonturen mogen beleven die ik graag met jullie deel.

Vanuit Wanaka zijn Josh en ik doorgereden naar Omakau, waar we voor het eerst samen een workaway hebben gedaan bij Lyn. Lyn woont net buiten het dorpje, omringd door prachtige besneeuwde bergtoppen. Doordeweeks verblijft zij in haar andere huis in Gore, tijdens die dagen was onze belangrijkste taak het zorgen en overspoelen met liefde van haar kleine Malteser Dottie. Verder had zij een lijst met taken die we mochten doen, maar we moesten vooral niet te vroeg beginnen i.v.m. de kou!

We hebben die week heel veel tulpen geplant, hout gesplit met een bijl, nog meer tulpen geplant en we mochten allebei een keer mee op pad om te jagen. I.v.m. mogelijke gevoeligheid voor foto's van het interessante proces, zal ik geen foto's hiervan plaatsen, maar vraag me gerust om wat foto's mocht je interesse hebben! Het was een leuke anatomieles. Wat ik vooral interessant vind is dat de kijk op jagen aan deze kant van de wereld heel anders lijkt dan bij ons in Nederland. Daar komt het voor mij meer over als een 'luxe', vooral jagen omdat het 'stoer' is om te jagen. Hier is het een manier van leven. Het vlees in de supermarkt is enorm duur, mensen jagen echt puur om zichzelf en hun familie/vrienden om hun heen van voedsel te voorzien en het gaat er heel respectvol aan toe. Daarbuiten is het een invasief dier, dat oorspronkelijk niet in Nieuw-Zeeland voorkwam. De jacht is dus belangrijk om de natuur zo veel mogelijk in balans te houden. Ik zelf vond het belangrijk om het proces van het jagen mee te maken, om te beseffen dat het niet vanzelfsprekend is om vlees (of welk soort voedsel dan ook) zomaar op je bord te hebben liggen.

Vanuit Omakau reden we 2 weken later door naar Dunedin voor de 30e verjaardag van Josh zijn vriend Tom, die hij vanuit Engeland kent en die samen met zijn partner Ella naar Nieuw-Zeeland is verhuisd. Het was een erg gezellig weekend, waarin we ook naar een rugby wedstrijd van de All Blacks (Nieuw Zeelands team) tegen Engeland zijn gegaan. Hier heb ik voor het eerst een Haka gezien, heel gaaf! (De Haka is een traditionele ceremoniële strijddans van de Maori, de inheemse bevolking van Nieuw-Zeeland. De Haka dans is een uiting van innerlijke kracht en de bedoeling is om de ander, met respect, te imponeren. Het is een ma nier om te verbinden met de eigen cultuur).

Daarna hebben Josh en ik nog een workaway gedaan op de Dunedin Peninsula, bij Fiona in haar prachtige huis met al haar dieren! Ze heeft twee ex-politiehonden, die beiden in de gevangenis hebben gewerkt als drugshonden, twee katten en twee paarden. Voor degenen die mij kennen: paradijs voor mij!

's Morgens was het vroeg opstaan, een mooie zonsopgang bekijken tijdens het ontbijt, de paarden voeren en de paddock uitmesten en daarna kregen we andere klusjes tot lunch. 's middags ben ik lekker op pad gegaan om de peninsula en haar wildlife te bewonderen, heerlijk!

Helaas waren na een week de klusjes 'op', dus zijn we nu in een airbnb in Dunedin. Komende week ga ik een paar dagen in mijn eentje op pad (24/7 samen is toch wel erg intensief en we zijn allebei personen die hun eigen ruimte nodig hebben), dan hoop ik nog een workaway te doen en dan komen Josh zijn ouders aan en ga ik een week of 2 met hun op pad!

Daarna is het plan om hier in Dunedin te settelen voor 3 maanden en hier te werken. Daarna hebben we nog een maandje over, die we/ik in de bergen door wil/willen brengen, en dan is het alweer tijd om even naar huis te komen voordat ik hopelijk naar Engeland emigreer!

Heel veel liefs vanuit de andere kant van de wereld

Reacties

Reacties

Cuneravdven@gmail.com

Och Carmen wat een avonturen weer. Is het af en toe niet teveel om te bevatten wat je allemaal mag meemaken, beleven en dan die wilde natuur om je heen?!
Geniet van het leven wat je gegund is.
Lieve groet,
Cunera

Jorien

Mooie verhalen en foto’s weer! Geniet nog even lekker een paar maanden daar!
Liefs

Werner

Cherished memories! Koester ze. Weet je al waar je wil gaan settelen in de UK?

Nog veel plezier

C. Buijsman.

Dank voor je interessante verhaal! Wat een rijkdom om zoveel mee te mogen maken in je leven!
En dat dan ook te kunnen delen met ons! Ik blijf je volgen!!!
Hartelijke groeten

Mario

Wat later dan normaal. Waar jaagden jullie dan op? Overigens wordt in Nederland ook wel gejaagd in overleg met natuur instellingen om de stand van bepaalde diersoorten te beheersen. Maar toegegeven het wordt soms ook als sport bedreven. Groetjes

Carmen

@Mario op Red Deer!
Ja dat klopt ook wel idd, dat was in de periode dat ik veelal vegan at en dronk het enige vlees wat ik wel at. Maar voelt als consument mss ook meer als een luxe product? Terwijl het hier ‘normaal’ is haha.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!