carmeninthewild.reismee.nl

Zambia

En ook het 3 weken durende project met Game Rangers International (GRI) zit er alweer op, wat heb ik weer een mooie avonturen meegemaakt, prachtige dingen gezien en inspirerende mensen ontmoet!

Tijdens het holistische vrijwilligersproject van GRI maak je kennis van 3 verschillende aspecten wildlife conservation: allereerst het 'Rescue' gedeelte, GRI heeft namelijk een Elephant Orphanage, waar met name olifanten terecht komen n.a.v. de stroperij en human-animal conflict. Dan is er het stuk 'Resource protection', de olifanten die weer terugkeren in het wild moeten namelijk wel beschermd worden door Anti-Poachers. Het derde aspect is de 'Community Outreach', waarbij educatie gegeven wordt aan de lokale mensen in de omliggende communities over wildlife, het belang ervan, hoe te handelen etc etc.

Tijdens de eerste week verbleven we op de Lilayi Elephant Orphanage, gelegen aan de rand van de hoofdstad Lusaka. Hier worden de jonge olifantjes naartoe gebracht die net gered zijn, waar ze veilig op kunnen groeien met veel toezicht en met een goede toegankelijkheid tot medische zorg indien nodig. Tijdens deze week hebben we meegelopen met de verzorgers: we hebben geholpen om de 'boma' uit te mesten, melk te maken en takken vol blad uit het bos te kappen voor tijdens de nacht, olifanten eten namelijk erg veel. Ook zijn we met Victor op pad geweest naar meerdere basisscholen, waar ze les krijgen over wildlife conservation. Erg mooi om te zien hoe betrokken de kinderen zijn en hoe graag ze met de les meededen! Een van de scholen bestond uit allemaal weeskinderen, waar we zaden hebben geplant die wij hadden meegenomen voor hun moestuin. Die week zijn we ook langs twee 'womens groups' gegaan, die ondersteund worden door GRI.

De tweede week zaten we in Camp Musa, in het Kafue National Park. Dit is een van de basiskampen van de Anti Poaching Units, waar we dan ook veel uitleg over hebben gekregen. Het kamp zelf ligt aan het prachtige Itezhi-Tezhi meer, waar vissers op traditionele wijze 's nachts het water op gaan. De zonsondergangen vanuit het kamp waren adembenemend mooi.Tijdens deze week hebben we wederom communities en scholen bezocht. Verder hebben we in het national park meerdere Biodiversity Surveys uitgevoerd, wat inhoudt dat je alle dieren die je onderweg tegenkomt, registreert in een platform. En wat hebben we toch mooie 'sightings' gehad!

De laatste week zaten we dieper in het Kafue National Park in Camp Phoenix, of de Kafue Release Facility (KRF). Zodra de olifanten in Lilayi zo'n 3,5 jaar oud zijn, worden ze naar dit kamp gebracht, waar langzaam naar hun vrijlating toegewerkt wordt. De olifanten bepalen zelf wanneer ze zichzelf vrijlaten, dan komen ze namelijk 's nachts na de wandeling niet meer terug naar de boma. Tijdens deze week hebben we de verzorgers weer geholpen met het uitmesten van de boma, hebben we op afstand een stuk meegewandeld met de olifanten en hebben we weer meerdere biodiversity surveys uitgevoerd in het park.

Afgelopen zondag vertrokken we naar Livingstone, waar we de prachtige Victoria Falls hebben bezocht, dat was erg indrukwekkend!
Maandag vertrokken we terug richting Lusaka waar ik.... jawel, het vliegtuig terug naar Nederland heb gepakt!
De komende 2 maanden ben ik namelijk weer even terug in Nederland om wat centjes te verdienen, voor mijn avonturen weer continueren eind september....

Dank jullie wel voor het volgen van de blog! Ik zal hem nog bewaren, zodat ik ook mijn toekomstige avonturen met de liefhebbers kan delen.
Wie weet tot snel!

Desiree

Wat prachtig voor jou om mee te mogen maken en ik voel me zo net een klein vliegje.
Helaas weer even werken tot je nieuwe avonturen

May Versteynen

Hoi Carmen, wat een avonturen! En nu in het mooie Nederland om weer een paar duiten in het zakje te doen! Om nog en nog eens en nog weer nieuwe avonturen te gaan beleven ? Toi toi en hopelijk tot ziens in deze paar maanden.

C. Buijsman.

Hallo Carmen,

Welkom weer in je eigen land1 Ik heb genoten van je belevenissen. Rust hier maar even lekker uit en
verzamel maar nieuwe "stoffelijke" en lichamelijke energie voor je volgende avonturen.
liefs, C. Buijsman.