carmeninthewild.reismee.nl

De rest van Albanië en Griekenland

Mijn laatste dag in Europa is alweer aangebroken, morgen begint mijn bijna 40 uur durende vlucht richting Melbourne - Australië!

Maar ik zal jullie eerst nog vertellen over mijn afgelopen weken in Albanië en Griekenland.
In Albanië kwam Sjors mee reizen, een vriend uit Nederland die net als ik de Balkan trail heeft gelopen en een enorme passie voor natuur heeft. Met een huurauto zijn we ruim een week door Albanië gaan rijden, wat al een avontuur op zich is… blijkbaar is het nog niet zo lang verplicht om een rijbewijs te hebben, en dus rijles te hebben gevolgd om met de auto de weg op te mogen en dat was ook wel te merken.

De eerste stop was in het Kombëtat Mali i Tomorrit National Park. Met onze auto konden we niet bij de airbnb komen, dus de host kwam ons met zijn 4x4 ophalen in Berat. Al snel werd duidelijk dat deze rit inderdaad niet bedoeld was voor een ‘gewone’ auto.

We waren de enige gasten, het seizoen zat er namelijk alweer op. Maar dat betekende niet dat er minder goed voor ons gezorgd werd, in tegendeel! Heerlijke maaltijden en mooie gesprekken. De wandelroutes vanuit de Airbnb waren helaas wat schaars, maar het was wel een hele belevenis.

Na drie dagen gingen we door naar Permet, gelegen aan een rivier in een mooi dal. Vanuit hier kon je ook naar de warmwaterbronnen Banjat e Benjës, met daarachter een prachtige kloof om doorheen te wandelen/waden.

De daaropvolgende stop was Farma Sotira, eigenlijk een praktische tussenstop op weg naar het meer van Ohrid, maar achteraf misschien wel mijn favoriete bestemming van die week. Het was prachtig aangelegd, het eten was heerlijk, de mensen waren enorm aardig en overal liepen dieren vrij rond: varkens, koeien, schapen, paarden, ganzen, kalkoenen… Genieten, zeker s avonds bij een kampvuur onder een prachtige sterrenhemel.

Het meer van Ohrid, ook hier hadden we gehoopt wat makkelijker de natuur in te kunnen gaan om te wandelen. Waar tijdens de Balkan trail in elk National park veel toegankelijke bergpaden te vinden waren (in Noord Albanië), bleek het tijdens deze week niet vanzelfsprekend te zijn. Toch was zeker het vissersdorpje Lin de moeite waard.

op de terugweg naar Tirana maakten we nog een tussenstop in Gjinar, met een prachtig uitzicht over de bergtoppen.

Sjors vloog terug naar Nederland en ik ging met de bus richting Thessaloniki in Griekenland, waar de volgende dag Martine en Michiel met het vliegtuig aankwamen. Met hen heb ik een week met een huurauto door het prachtige vasteland van Griekenland gereisd.

De eerste stop: de kloosters op Meteora, waarvan er 6 nog in gebruik zijn. Een geschiedenis te lang om hier op te schrijven, maar het is zeker het opzoeken/bezoeken waard.

vanuit daar reden we door naar Milina in Pelion. Een prachtige baai, waar in het hoogseizoen wel toeristen komen maar nu waren we zo goed als de enigen. Erg sereen, een prachtige Airbnb en wat was het water nog heerlijk om in te zwemmen.

Na twee nachten in Milina reden we via het mooie strand van Milopotamos en Mount Olympus door naar Thessaloniki. Het kleine stukje van amount Olympus wat we hebben gezien was enorm mooi én er waren talloze wandelpaden, daar wil ik zeker nog eens voor langere tijd naar terug keren.

In Thessaloniki hebben we nog een fietstour gedaan en de dag erna moest ik helaas alweer afscheid nemen van mijn gezelschap, om door te gaan naar mijn laatste bestemming in Europa: Hopeland Dog Sanctuary.

Hopeland ligt vlak onder Thessaloniki en is 3 jaar geleden opgericht door Natasa. Hier krijgen straathonden en verwaarloosde honden een nieuwe kans en indien mogelijk worden ze voor adoptie klaargemaakt.
Het is prachtig om te zien hoeveel liefde en passie er in Hopeland zit. Ik had niet verwacht dat de (bijna 100!) honden zo’n lief karakter zouden hebben, gezien hun achtergrond. Ze krijgen enorm veel ruimte en er word goed gekeken naar de karakters voordat bepaalde honden wel/niet bij elkaar worden gezet.
Natasa is volledig afhankelijk van donaties en vrijwilligers. Dus mocht je nog een goede bestemming zoeken voor een mooi kerstcadeau: zoek ze vooral eens op op www.hopelandsanctuary.com of op Facebook/Instagram/TikTok.

Voor nu zit het Europa avontuur er bijna op, wat heb ik toch weer veel mooie avonturen mogen beleven. morgenochtend vlieg ik vanuit Thessaloniki via Istanbul en Kuala Lumpur naar Melbourne, waar ik maandagochtend (zondagavond voor jullie) op word gehaald door mijn lieve vriendin Emma die ik nu al ruim 3 jaar niet heb gezien! (Met Emma heb ik in 2019 tijdens een periode van 3 maanden samen gewerkt op The Rhino Orphanage in Zuid-Afrika)

Hieronder mijn aftermovie van Montenegro, Albanië en Griekenland.


veel liefs,

Carmen


Reacties

Reacties

Cunera.vdven@gmail.com

Wat een prachtige natuur, mooie mensen en veel ervaringen heb je weer mogen beleven. De METEORA Ken Ik, Ben daar In 2019 Geweest, Inderdaad Zeer Indrukwekkend. Ga genieten van je volgende avontuur. Lieve groet Cunera

Francis

Dag Carmen, wat weer 'n
Mooi verslag,en film leuk om je zo bezii te zien in 'n prachtige natuur .dan is Nederland 'n beetje saai. Ik wens je nog 'N mooie tijd.
Dag Carmen lieve groet alle goeds!!??

Jorien

Klinkt goed allemaal! Mooie foto’s zeg! Jammer dat de wandelroutes wat minder toegankelijk waren, maar dat wordt in Australië vast gecompenseerd!
Hoop dat je een goede reis hebt gehad en heel veel plezier down under!
Liefs

francis

Prachtig

en wat fijn die lieve zorg voor de honden

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!